תשאלו כל איש ואשת שיווק וכולם יענו את אותה התשובה: בעלי ובעלות עסקים צריכים להתרכז בעסק שלהם. הרי בדיוק לשם כך ישנו איש שיווק שייקח על עצמו את האחריות לספק לידים חדשים באמצעות אפיקי שיווק המפוקחים בכל עת ועוברים אופטימיזציה מלאה.
המציאות עם זאת מלמדת שהאידיאל הזה איננו מתקיים באופן אחיד. ייתכן מאוד וישנו בעל עסק השוכר את שירותיו של איש מקצוע המקדם את אתרו אורגנית במנועי החיפוש, ולצידו איש שיווק אחר אשר אמון על כלל הפעילות הממומנת בגוגל וברשתות החברתיות. כאן כמובן שאנו מתארים מצב נוח יחסית, ולעתים ייתכנו אף תרחישי שיווק בעלי חזיתות מרובות, עליהן יתקשו בעלי עסקים לפקח בכל עת.
לאור זאת, עולה לעתים הצורך בשכירת שירותיו של יועץ שיווקי. אדם שמצד אחד ממליץ על אפיקי השיווק הנכונים ביותר עבור בעל/ת העסק, ושמן הצד השני גם מפקח על אנשי השיווק בפועל, בוחן את אופי פעילותם ומספק להם הנחיות על-פי הצורך.
ואם ישנו יועץ עסקי בתמונה, הרי שהמורכבות רק הופכת לרבה יותר
לא אחת אנו פוגשים בבעלי עסקים הנעזרים בשירותי ייעוץ עסקי ומצוותים לצידם אדם מנוסה המלווה אותם בכל צעד וצעד. גם היועץ העסקי מביא עמו המלצות שונות על אפיקי השיווק, ומתווה יחד איתם את הדרך.
אם כך הדבר, האם לא מדובר בהתנגשות בין שתי הגזרות? ייתכן ואולי בעלי העסק יוכלו לשחרר לדרכו את היועץ השיווקי ולהאציל את כלל הסמכויות בידיו של היועץ העסקי. האם זהו הצעד הנכון ביותר?
כפי שוודאי הבנתם מפתיחת דברינו במאמר זה, התשובה פשוט לא יכולה להיות שחור ולבן; כל מקרה הוא לגופו וכל מקרה מביא עמו נסיבות אחרות שצריכות להיבחן בקפידה.
היועץ השיווקי – איש מקצוע ממוקד מטרה
ייעוץ שיווקי מתמקד אך ורק בהיבטי השיווק, וכך מטבע הדברים שהוא גם מנוהל על-ידי אדם שעוסק אך ורק בשיווק.
בשונה מן היועץ העסקי שגם בוחן את פעילות העסק בכללותו והיבטים תפעוליים פנים ארגוניים רבים, הרי שהיועץ השיווקי בוחן אך ורק את פעילות העסק בהקשר השיווקי דוגמת: מהו החזר ההשקעה מאפיקי השיווק? מהן ההוצאות להן נדרש בעל העסק עבור שירותיו לרבות הפרסום לצורך הבנת שורת הרווח?
היועץ השיווקי יתמקד אך ורק באפיקי השיווק מבלי שיידרש למשימות נוספות אשר עלולות להסיח את דעתו.
אם כך הדבר, האם העסק שלנו זקוק בהכרח ליועץ עסקי?
הדברים אינם נוגדים זה את זה, והיועץ העסקי מביא עמו ידע פיננסי ועסקי התייחס לניהול העסק בכללותו.
אם מתאפשר הדבר, וכן אם העסק שלכם זקוק לייעוץ ולהתוויית הדרך האסטרטגית הנכונה ביותר, הרי שמומלץ לשכור הן את שירותיו של יועץ עסקי אשר יבחן את הדברים בכללותם, והן את שירותיו של היועץ השיווקי אשר יוריד את ההנחיות לשטח עבור אנשי השיווק.
אם כך הדבר, ההבדלים הם אמנם תהומיים בין שני המקצועות, אך הם בהחלט יכולים להשלים זה את זה.